
Σημαντικό ρόλο για την επιτυχία της αξιολόγησης έχουν τόσο η Διοίκηση και η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού, όσο και οι προϊστάμενοι αλλά και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι. Επιπλέον, κλειδί για την επιτυχία είναι και η ίδια η διαδικασία της συνέντευξης αξιολόγησης.
Ο ρόλος της Διοίκησης και της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού: ευθυγράμμιση, κλίμα εμπιστοσύνης, δίκαιη αντιμετώπιση
Ο ρόλος της Διοίκησης είναι ουσιαστικός ως προς την παροχή ξεκάθαρων και σαφών κατευθύνσεων για τον καθορισμό των απαιτούμενων δεξιοτήτων, την παροχή διαφανούς και αξιόπιστης πληροφόρησης και τη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης ως προς την ορθή χρήση των συστημάτων αξιολόγησης και της δίκαιης αντιμετώπισης όλων των εργαζομένων.
Ο ρόλος της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού είναι ουσιαστικός στην όλη διαδικασία της αξιολόγησης μέσω της παροχής καθοδήγησης στους αξιολογητές και υποστήριξης στους αξιολογούμενους ώστε όλοι οι εμπλεκόμενοι να επιτελέσουν το έργο τους με ορθότητα και αντικειμενικότητα. Η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού δεν οφείλει να προβαίνει η ίδια σε αξιολόγηση των εργαζομένων, μπορεί όμως να προσθέτει κάποια σχόλια στη σύνοψη της αξιολόγησης ή να επεμβαίνει στο περιεχόμενο της αξιολόγησης όταν βρίσκει ότι δεν τηρούνται σωστά οι οδηγίες ή ότι ο αξιολογητής έχει πραγματοποιήσει κάποια αδικία εις βάρος του αξιολογούμενου.
Ο προϊστάμενος γραμμής (line manager) : ρόλος ευθύνης και ουσίας
Το κύριο βάρος της ευθύνης εντούτοις, στη διαδικασία της αξιολόγησης ανήκει στον προϊστάμενο γραμμής, τον απευθείας προϊστάμενο του εργαζομένου, ο οποίος έχει και την ευθύνη για την απόδοση, την πορεία και τους στόχους που τίθενται τόσο στον κάθε εργαζόμενο ατομικά όσο και στην ευρύτερη ομάδα ευθύνης του προϊσταμένου.
Ο εργαζόμενος : ειλικρινής συμμετοχή και συνυπευθυνότητα
Για να είναι επιτυχής η εφαρμογή μίας μεθόδου αξιολόγησης, απαραίτητη είναι η εξασφάλιση της συναίνεσης των εργαζομένων ως προς την επιλογή και τη χρήση μεθόδων διαχείρισης της απόδοσης, καθώς και η διασφάλιση της ενεργούς συμμετοχής τους στην όλη διαδικασία μέσω της αυτοαξιολόγησης.
Η τάση που παρατηρείται αυξανόμενη σε πολλές επιχειρήσεις σήμερα είναι η συμμετοχή του εργαζομένου στη διαδικασία αξιολόγησης της απόδοσής του, γεγονός που κάνει τον εργαζόμενο συνυπεύθυνο, με στόχο την εξασφάλιση της συναίνεσής του στη διαδικασία και στην αντιμετώπιση του ζητήματος με ωριμότητα και υπευθυνότητα.
Η αυτοαξιολόγηση αποτελεί ένα απαραίτητο στάδιο της διαδικασίας ώστε αυτή να θεωρηθεί ολοκληρωμένη. Η συμμετοχή του εργαζομένου βοηθά στη δημιουργική ανταλλαγή απόψεων με τον προϊστάμενο και στη διεξαγωγή μίας ώριμης και εποικοδομητικής συνέντευξης αξιολόγησης, όπου και οι δύο πλευρές θα συζητήσουν σε θετικό κλίμα και θα συμφωνήσουν στη στοχοθεσία της επόμενης περιόδου για τον κοινό σκοπό, την πρόοδο της επιχείρησης.
Η συνέντευξη αξιολόγησης : το κλειδί της επιτυχίας
Στην ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης πρωτεύοντα ρόλο παίζει η συνέντευξη αξιολόγησης που αποσκοπεί στην ενημέρωση του εργαζομένου για την πορεία και το αποτέλεσμα της εργασιακής του προσπάθειας, τον εντοπισμό των δυνατών του σημείων και των σημείων προς βελτίωση καθώς και τον καθορισμό στόχων για την επόμενη περίοδο.
Ένα βασικό χαρακτηριστικό της συνέντευξης αξιολόγησης της απόδοσης είναι το ότι αυτή πρέπει να διενεργείται σε θετικό κλίμα και να έχει ως στόχο την εποικοδομητική ανατροφοδότηση. Το κατάλληλο περιβάλλον και η αφιέρωση τουλάχιστον μίας ώρας χωρίς παρεμβολές και διακοπές είναι πολύ σημαντικές προϋποθέσεις για τη διασφάλιση του θετικού κλίματος. Απαιτείται εξάλλου, ενεργητική ακρόαση και από τα δύο μέρη καθώς και επαρκής προετοιμασία τόσο του προϊσταμένου, που θα πρέπει να έχει στη διάθεσή του και να έχει μελετήσει όλα τα στοιχεία και αποτελέσματα της έκθεσης αξιολόγησης, όσο και του υφισταμένου ο οποίος θα πρέπει να έχει εκπονήσει την αυτό-αξιολόγησή του.
Η συνάντηση θα πρέπει να βασίζεται στην ειλικρίνεια, να υπάρχουν στοιχεία για ό,τι συζητείται και να παρέχεται αντικειμενική πληροφόρηση για την απόδοση και τις απαιτούμενες ενέργειες για περαιτέρω ανάπτυξη. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να διατηρείται η αυτοεκτίμηση του αξιολογούμενου.
Πρέπει τέλος, να τονιστεί η μεγάλη σημασία που έχει η επίτευξη συμφωνίας των δύο μερών με την από κοινού υιοθέτηση στόχων για το μέλλον. Ας μην ξεχνάμε τέλος, ότι η ολοκλήρωση μίας επιτυχημένης συνέντευξης αξιολόγησης της απόδοσης γίνεται μόνο με την εφαρμογή στην πράξη των όσων συμφωνήθηκαν από κοινού κατά τη συζήτηση και αποτελούν το πλάνο δράσης και ανάπτυξης του εργαζομένου.
Συμπληρωματικά εργαλεία αξιολόγησης
Η αξιολόγηση από λοιπούς προϊσταμένους καθώς και η αξιολόγηση 360ο αποτελούν συμπληρωματικά εργαλεία για τη διαδικασία και είναι καλό να χρησιμοποιούνται κυρίως για θέσεις του Senior Management, όπου η γνώμη των ομολόγων τους παίζει σημαντικό ρόλο στη βελτίωση και ανάπτυξη των διοικητικών και ηγετικών ικανοτήτων.
Τέλος, η χρησιμοποίηση εξωτερικών συνεργατών εξειδικευμένων στα θέματα αξιολόγησης της απόδοσης συνιστάται σε κάποιες εξαιρετικές περιπτώσεις (πέραν δηλαδή της καθιερωμένης ετήσιας αξιολόγησης), όπως είναι η αξιολόγηση ταλέντων ή η διαδικασία εκπόνησης πλάνου διαδοχής στην επιχείρηση, όπου η διασφάλιση της ανεξάρτητης άποψης είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία και αποδοχή των προγραμμάτων αυτώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου